Så kan teknik ge en snabbare säljprocess  

1155-1

I affärsvärlden är det en ständig kamp att hitta balansen. Du måste lägga ut resurser av olika slag för att kunna gå framåt. Det kostar att tjäna pengar, ett koncept som ligger till grund för hela samhället. Därför är det så viktigt att lägga dina resurser på rätt ställe. Att inte slösa med vad du har. Det innebär också att du helst vill ha en snabb process, så att du kan fortsätta växa.

Det finns ett känt ordspråk som handlar om att inte boxa rätt ut i luften. Detta betyder att du sinte ska slösa med dina resurser. Lägg istället upp en strategi och sikta dina ansträngningar så att de gör som mest nytta. Lär dig hur säljprocessen går till, kanske genom en utbildning eller två. Praktisera sedan det som har visat sig vara som allra mest effektivt. Det är inte alltid så lätt att hitta balansen. Men det är verkligen värt ansträngningen när du ser ditt företag blomstra.

Lär dig mer om processerna

Det finns idag flera bra utbildningar inom försäljning av olika slag. Många inriktningar inkluderar det som en del av kursen, just för att det går igen så gott som överallt. Det måste alltså inte vara en renodlad säljutbildning.  Annars är det lätt att bygga på det du redan vet. Dels finns det kurser, föreläsningar och olika vidareutbildningar. Men du kan också läsa det som andra skriver och som de har erfarenhet av. Stjärnsäljarpoddens artikel om säljprocesser ger många bra tips och råd.

Du kan lära dig mycket från andras misstag, men också deras framgångar. Ibland kan det vara de små detaljerna som gör en stor skillnad. När du känner till din bransch kan du enklare förstå hur du ska rikta dina slag, eller din strategi. Det kan hända att du måste prova dig fram, men när du ser resultaten så inser du att det var värt mödan. https://stjarnsaljarpodden.se/artiklar.

I en intervju av ett antal mycket rika personer så ställdes frågan hur de nått fram till sina framgångar. Ett av svaren var att de aldrig slutar lära sig. Varje dag tar de sig tid till förkovran av olika slag. En liten tanke som kan vara nyttig.

1155-2

Inte alltid snabba resultat

En säljprocess är inte alltid likadan. Det är många faktorer som spelar en större eller mindre roll. Vem du riktar dig till och vad du har att erbjuda är bara början. Fastighetsvärlden skriver här om en säljprocess som drog ut på tiden. Liknande förhandlingar kan ta tid. En del tycker det är överdrivet, och vill ha allt klart med en gång. Men detta är inte alltid möjligt. Här kommer din strategi in i bilden. Vad har du för målsättningar och hur tänker du uppnå dem?

Hela tiden kommer du tillbaka till balansen mellan vad du satsar och vad det ger dig. När det handlar om stora belopp kan en utdragen process vara normen. De små detaljerna kan här vara värda tusentals kronor, om inte miljontals. Du måste få till en överenskommelse i säljprocessen som alla parter är överens om. I andra tillfällen kan det hela vara över på ett par minuter. Allt är försäljning, men alla metoder är inte de samma.

Metoder som lönar sig

I de allra flesta fall vill du att det ska gå snabbt. Om du har en affär i hamn kan du fokusera på nästa. En riktigt bra säljare har ofta flera fall på gång samtidigt, alla i olika faser av processen. Det gäller att ligga steget före hela tiden så att du inte står där med armarna i kors. Tid är pengar, och pengarna är begränsade. Inte så att du ska skapa stress på arbetsplatsen. Det kan ha motsatt verkan. Men ge dina medarbetare det de behöver för att lyckas. Ge dem de rätta redskapen för att sälja.

Så kan teknik ge en snabbare säljprocess. Läs mer på den här sidan i Byggvärlden. Med datorer har sätten att sälja verkligen förändrats. Du kan idag ge kunderna en inblick i vad de kommer att få med bara ett par klick på din platta. Hela processen från början till slut har förenklats genom att det mesta digitaliserats. Detta är något som en företagare gör väl i att utnyttja. Du kan även låta kunderna skräddarsy sina lösningar genom olika datorprogram. Bland annat så är detta vanligt för arkitekter som därmed kan ge en mer lättläst plan för sina klienter.

Viktigt att satsa på försäljning

Oavsett om du säljer saker eller tjänster så är detta ett område som kräver en del planering. Det är värt att satsa på din försäljning, något som du verkligen vill ta på allvar. Ofta kan detta inkludera vissa utbildningar, bland annat för att metoderna har förändrat sig något. Vissa principer är tidlösa, du kan se hur folk har använt dem i bra många år. Men andra har att göra med den tidsålder du lever i. Som redan nämnts har teknologin radikalt förändrat sättet att sälja på.

Så se till att läsa och förkovra dig. Gå på kurser eller skicka dina anställda. På detta sätt har du alltid ett försprång och kan lita på att dina metoder fungerar. Sedan finns det olika bonussystem som många tillämpar. Gamification är något annat som har visat sig fungera bra på försäljningsavdelningen.

1155-3

Se till att hela tiden gå framåt

Det viktiga är att inte sitta fast i samma hjulspår. Konkurrensen är ofta stenhård och du måste ha något som fungerar. Dels för att hitta nya kunder, men även för att hålla kvar de du redan har. Skickliga försäljare är värda en hel del, och något många väljer att satsa på.

Du kan göra detta på flera olika sätt. Ibland gäller det att snabba på säljprocessen. Nya tekniker gör detta inte bara möjligt utan också det mest logiska. Sedan måste alla andra delar av företaget vara i synk med säljarna. Det måste fungera på alla nivåer för att slutresultatet ska bli det allra bästa. Genom att gå framåt och lägga upp en strategi har du stora chanser att inte bara lyckas men att göra det riktigt bra.