Effektiv pappershantering med pärmar 

168-6-1-pappershantering-parmar

Alla arbetsgivare önskar en effektiv arbetsplats. Ju bättre de anställda arbetar desto mer pengar kommer in. Eller om du vänder på situationen- man förlorar inte pengar när jobbet flyter på. Men för att detta ska vara möjligt är det viktigt att förse arbetarna med de material de behöver. Det går inte att vara effektiv med sina uppgifter om det fattas utrustning eller den inte håller måttet.

Det finns ett antal system som kan utnyttjas för effektiv hantering av papper och dokument. Bland annat lägger många företag ner stora pengar på ett bra datasystem, och det är ofta här det mesta sker. Men fortfarande så är det vanligt med papperskopior som ska registreras, hanteras och arkiveras.

Bästa sättet att hålla ordning på papper

För en organiserad arbetsplats är planering grundläggande. Inte bara på jobbet, även i hemmet och det privata livet kan det vara viktigt att hålla reda på avtal och datum. De flesta väljer att skriva ner saker i en almanacka, och ser sedan på den varje morgon. Det är ett uppvaknande ibland när du inser hur mycket du glömmer. Därför är det en bra vana att skriva upp viktiga saker samt att kontrollera almanackan regelbundet. Här kan du köpa almanackor online och få koll på din planering.

För att hålla reda på papper är det ofta bäst att sätta in dokumenten i pärmar. Varje pärm är märkt på ryggen och det är lätt att snabbt se var de olika pappren sitter. Hur du ska märka dem kan variera, det viktiga är att alla vet hur de ska leta. Vissa företag sätter in pappren efter månaderna på året. andra efter kundernas efternamn, och så vidare. Ytterligare bra ordning kan fås genom att välja pärmar med olika färger och tilldela varje grupp dokument en speciell färg. Det finns många snygga pärmar på marknaden för den som vill ha en effektiv pappershantering.

Konsten att göra almanackor

Det är inte bara fråga om att planera eller vara effektiv. Almanackor som hängs på väggen är en prydnad och kan även vara till inspiration. Många köper med sig en hem från resorna, och minns varje dag den härliga semestern. Almanackan kan också ha ett tema, som vissa djur eller växter. En kul artikel om kvinnan som gjort almanackor i 35 år. Läs mer och låt dig inspireras i det här inslaget från Sveriges Radio.

Almanackor kan vara en kul present. Någon som älskar motorcyklar skulle helt säkert uppskatta en almanacka med sådana. För vissa är ett vist ord varje månad en uppmuntran som kan ge bättre sinnesstämning. Du kan göra dina egna almanackor med barnens fotografier eller teckningar. En perfekt present till stolta mor- och farföräldrar.

Allt fler namnsdagar

Det är inte alla almanackor som visar dem men varje dag har ett namn som hör till. Dessa uppdateras och förbättras varje år. En och samma dag kan ha flera namn, och då väljer de gärna sådana som hör ihop på något sätt. Det är mode i namn och även om almanackan inte förändras varje gång så hänger de ändå med i utvecklingen. Almanackan förändras med tiden. Läs mer om detta spännande ämne i den här artikeln från Aftonbladet.

Det är alltså inte alla som lägger in sin planering på datorer eller mobiltelefoner, även om det också är ganska vanligt. Många föredrar att hantera en vanlig almanacka, att kunna se direkt vad som är på gång en viss dag eller månad. Det samma gäller dokument och papper, de har fortfarande sin plats inom arbetslivet och även i hemmet. därför fortsätter det att vara viktigt hur du hanterar dem.

Var sak på sin plats

Både på jobbet och i hemmet så flyter allt på så mycket bättre om alla saker har en speciell plats. Planering och organisation kanske inte är en rolig uppgift, men något som kan göra livet lättare. Det har sagts i intervjuer att de mycket rika använder lite tid varje morgon till att tänka igenom vad de ska göra med sin dag. De planerar och fokuserar på vad som måste göras och hur det kan ske på allra bästa sätt.

Caucasian businessman asleep at his desk

Du kanske inte har som mål att bli superrik, men det kan löna sig att ta lite tid till planering. Det kostar inte så mycket att skriva ner alla avtal och möten. Med pärmar kan du få ordning på alla papper och behöver inte slösa tid på att leta efter dokument. För planering handlar om att lösgöra tid för viktigare saker.

Vad som är viktigare kan variera. På jobbet kanske det är vissa uppgifter som bör prioriteras. I hemmet kan du få mer tid över för dig själv och dina barn om det praktiska är organiserat väl. Det kan löna sig att pröva på en månad eller kanske bara en vecka. Kanske blir du glatt överraskad och har kommit in på rätt bana.