Så ökar du din försäljning med hjälp av konverteringsoptimering

25-6-1-konvertering-online-natbutik

Det kan verka lätt att tjäna pengar på nätet. Du sätter bara upp en nätbutik eller blogg och sedan kommer pengarna in. Ibland fungerar det nästan på det sättet, men för det mesta är det fråga om en hel del hårt arbete. En term som ofta kommer upp i detta sammanhang är konverteringsoptimering.

Rent allmänt så måste du hela tiden se till att dina sidor är optimerade. Detta innebär att de ska göras så bra som möjligt, att maximera dem. Dels måste de vara på toppen för sökmotorerna. Sidorna måste innehålla nyckelord och bildtexter som gör att folk hittar fram till sajten. Men sedan gäller det att satsa på konverteringsoptimering.

Vad innebär konverteringsoptimering?

För vissa typer av företag så räcker det med att personerna hittar fram till sidan. Bloggar och annat tjänar mycket på antal besökare. Men för nätbutiker så är det viktigt att besökarna inte bara bläddrar igenom vad som finns men även fattar beslutet att köpa något. Du vill konvertera besökarna till kunder. denna form av optimering är nära knuten till sökmotoroptimering, men med en liten annorlunda knorr. Du kan läsa mer om konverteringsoptimering på: https://dexter.agency .

För att bättre kunna optimera sidorna så att de konverterar så krävs det klara visioner och mål. Vissa av dessa mål är långsiktiga och ganska allmänna. Du vill att besökaren köper en säng, en gitarr eller vad du nu säljer. Men dessa mål är inte alltid lika lätta att mäta, de kan vara ganska diffusa. Därför så delar du upp dem i mindre, mer mätbara mål. Ett sådant kan vara att se hur många besökare som tar kontakt, antingen genom att fylla i ett formulär eller kanske via chatt. Ett bra blogginlägg om konverteringsgrad för E-commerce är detta: https://dexter.agency/blog/conversion-rates-ecommerce/.

Vad vill du sälja?

Alla sidor på en sajt är inte exakt likadana. Det måste framgå klart och tydligt vad du förväntar dig av besökaren på varje sida. En del är bara tänkta som en inkörsport, ett sätt att få kunden att komma vidare till den egentliga butiken. Det som är viktigt här är att du uppfyller det du lovade på andra sidan länken, den som de klickade på för att komma fram. Även här kan du sälja något, men framför allt ska besökaren hitta det den kom för.

Det ska framgå klart och tydligt hur kunden kan köpa varan. Vissa butiker har luddiga landningssidor och det är svårt att komma fram till ett egentligt köp. Vad synd om kunden klickar sig vidare bara för att du inte optimerat dina sidor! Istället kan det hjälpa att tänka som en besökare. Att steg för steg gå igenom hur de kanske upplever din sida. Om du aldrig hört talas om den här varan tidigare eller aldrig besökt butiken- hur lätt är det då att gå vidare? Med konverteringsoptimering ökar du försäljningen online! Läs mer om hur i denna artikel från Resumé.

Woman Making an Online Transaction

Jobba hårt med optimering

Från början till slut så handlar det om att ge alla det de vill ha. Sökmotorerna vill ha unikt innehåll med de rätta nyckelorden. Besökarna vill veta exakt vad som förväntas sig av dem och hur de ska kunna fullfölja det de kom för. Du vill ha en sajt som fungerar och där besökarna trivs. Inte en sida som folk snabbt klickar sig bort från för att den är jobbig eller inte verkar seriös.

Allt detta tar tid, men kan leda till att du får igång en blomstrande handel på nätet. Med tiden så slipper du göra så mycket och det är mest fråga om underhåll. Det är sällan en inkomst helt utan ansträngning, men den kan tillåta dig att ha mer tid över för annat. Internetworld berättar här om allt du behöver veta för bättre konverteringsoptimering och högre försäljning. Det kan löna sig att läsa på om ämnet och sedan tillämpa det på din sajt.

Konsten att driva e-handel

Internet har öppnat upp flera möjligheter för stora och små företag. De olika ekonomiska överenskommelserna som finns har också gjort det lättare att importera och exportera varor. När du har en nätbutik som är återförsäljare av andras produkter så slipper du ha dyra lagerlokaler eller stor personalstyrka. Detta gör det enklare att komma igång, det krävs inte alls så mycket kapital för att lyckas med din handel.

Men det ligger en hel del arbete och kunskap bakom det hela. Det är alltid bäst att lära sig lite mer om ämnet innan du sätter igång. Vissa väljer att lägga ut skrivandet och byggandet av sajten på professionella firmor som har detta som yrke. Kanske inte allt samman, men en god del av det hela. Internetworld listar här de tio viktigaste sakerna en e-handlare ska kunna för att företaget ska lyckas. Om du bara klarar av sex så kanske det är dags att plugga lite mer.

Olika sätt att optimera dina sidor

Målet är alltid att öka din försäljning, att få nätbutiken att bli mer framgångsrik. För att uppnå detta så finns det flera små detaljer som måste tas om hand. Optimering innebär en rad olika saker. Men det är inte alltid så lätt att veta vad det är som får den att fungera, vilka tilltag som är de bästa. En indikation kan vara ett multivariabel test.

Detta test innebär att du har två olika versioner av samma sida. Sedan får olika personer pröva dem och när du uppnått en viss mängd så kan du se ett mönster. Du vet bättre vilken version som är den bästa. Ibland kallas detta test för A/B test. Det måste inte vara stora förändringar som kan ge goda resultat, så det är alltid bra att testa nyheter.

Det finns flera bra verktyg tillgängliga för att kontrollera konverteringen och optimera dina sidor. För de flesta så lönar det sig att skaffa dessa och sedan lära sig väl hur de fungerar. Konverteringsoptimering och testande bör vara en fortlöpande process.

25-6-3-optimering-landningssida-konvertering

Konverteringsoptimering för större vinst

Idag är de flesta vana vid att surfa runt på nätet. Många köper allt de behöver härifrån, från skor till kylskåp. Detta innebär också att de besöker en mängd med hemsidor varje vecka, och vet hur saker och ting ska fungera. Om dina sidor är svåra att navigera eller tar lång tid att ladda så kommer de att fortsätta till en annan nätbutik. Tålamod är en dygd som försvunnit till stor del när det kommer till användandet av internet.

Du måste därför lägga allt till rätta för dina besökare, så att de konverterar till kunder. Samtidigt så är det inte bara en fråga om att ha en snygg hemsida som är lätt att använda. En del av dina besökare kommer att vara tidigare kunder. Varför ska de handla igen? Detta måste framgå klart och tydligt. Kanske är det en uppföljare av vad de tidigare handlat, eller så tyckte de om dina produkter.

Poängen är att sidan ska visa varför och hur en besökare kan ta steget fullt ut. Det ska inte vara krångligt att använda sidan eller att komma fram till själva köpet. Små uppmuntringar till att bli kund är på sin plats, liksom en klar väg från önskan till köp. Naturligtvis är bra produkter eller tjänster grundläggande, men allt annat måste också falla på plats.