Konvertering

Idag är det inte bara nätbutiker som gör allt de kan för att ranka högt hos Google. Alla vet hur viktigt det är att få besökare till sin hemsida, och att vara den länk de klickar på. Men det räcker inte med att många hittar fram till ens sajt, det gäller också att få dem att bli kunder. Detta kallas för konverteringsoptimering och är en viktig del av ett företags verksamhet.

Man kan ha tusentals besökare till en nätbutik, men om de inte köper något så hjälper det inte så mycket, vilket jag läste om hos dexter agency som jobbar med sånna här grejer. Det allra första steget är naturligtvis att ha bra varor eller tjänster som man erbjuder, det spelar ingen roll om sajten är snygg om produkterna inte håller. Men ofta så behövs det lite mer än det. man måste aktivt jobba med konverteringsoptimering för att se resultat.ehandel

Till att börja med så måste man sätta konkreta mål. Vad är det man önskar besökaren ska göra? För konverteringsoptimering e-handel så kan det vara att de ska köpa en viss vara, eller överhuvudtaget en produkt från butikens sortiment. Men det kan också handla om att skriva upp sig för ett nyhetsbrev eller boka tid för en konsultation. Eller så vill man bara att besökarna tar sig fram till en viss sida på sajten. Dessa mål bör vara väl definierade och uttryckta, och det är dessa man ska komma ihåg när nätbutiken eller hemsidan förbereds.

När man vet vad slutmålet är så blir det genast lättare att se på hur besökaren kan hitta fram till det. Hemsidan måste vara användarvänlig, det ska vara lätt att navigera de olika delarna och ta sig fram. Ingen kommer att stanna speciellt länge på en sida som inte är uppdaterad eller som inte laddar som den ska. Därför är design och funktionalitet av största vikt, och man måste hela tiden se till att allt fungerar. När en webbsida fungerar väl och det är lätt att konvertera är det större chans att besökarna kommer tillbaka.

Konverteringsoptimering kan också innebära att man flyttar runt olika länkar eller fakta. Det handlar om att skapa förtroende och ge de potentiella kunderna tillräckligt med information. Samtidigt så reagerar många positivt på så kallade call-to-action, knappar och rutor som uppmuntrar besökaren att gå vidare eller göra något specifikt. De ska kunna se direkt hur man köper något, lämnar sin e-post adress eller vad som än förväntas av dem.

Det handlar alltså om en kombination av flera faktorer, som med så mycket annat på nätet. Konverteringsoptimering e-handel är en viktig del av en nätbutiks verksamhet. Man vill ju sälja sina produkter, och så mycket som möjligt. Då är första steget naturligtvis att få besökare till sajten, men det räcker ju inte bara med det. Det gäller att skapa en sajt som är lätt att använda och som leder besökarna till målet. En dynamisk nätbutik som fungerar och som konverterar väl. Ofta måste man testa olika metoder innan man hittar fram till vad som är bäst, men det är verkligen värt de resurser detta tar. Verksamheten kommer att växa till sig i takt med konverteringen, ju fler besökare som blir kunder desto bättre.